Tandartskosten nog steeds aftrekbaar »
Praktijkvoering

Om een indruk te krijgen  hoe up-to-date de praktijkvoering is volgt hierna een korte opsomming van de investeringen die de afgelopen jaren gepleegd zijn.

Alle medewerkers zijn gediplomeerd.

Al vanaf het begin hebben wij onder het motto "goed gereedschap is het halve werk" elk jaar stelselmatig geinvesteerd in de praktijk.

Dat begon al in 1990 met de aanschaf van een Mörmann Mucotoom van Aesculaap; een heel handig hoekstuk om vrije gingivatransplantatie uit te kunnen voeren; een soort mechanisch aangedreven "kaasschaafje" om tandvlees transplantaties te kunnen uitvoeren.

In 1990 kwam daar een electrotoom bij; een apparaat om electrochirurgisch heel precies gingivaranden te kunnen corrigeren en bloedingen te kunnen stelpen.

In 1993 kochten wij ons eerste OPT, een Ortho Pan Tomogram; een röngenapparaat voor panoramische röntgenopnames; hiermee maak je grote overzichtsröntgenfoto*s van onder-en bovenkaak.

Wij werken sinds 1998 met een tray-systeem; iedere soort behandeling heeft zijn eigen tray. Alle tray*s worden in de sterilisatieruimte klaargemaakt en in afgesloten kasten opgeslagen. Voor iedere patiënt dus een schone verse tray.

In 2000 werden alle kamers voorzien van een eigen röntgenapparaat, dat werkt efficiënter en scheelt veel geloop

In 2001 kocht ik mijn eerste vergrotingsloupe van Zwitserse kwaliteit.

In 2002 werden alle ruimtes voorzien van Airconditioning.

In Nederland praktizeren +/- 7000 tandartsen; +/- 1000 daarvan tillen de kwaliteit van de wortelkanaalbehandelingen (zenuwbehandelingen) naar een hoger niveau doordat ze werken met een microscoop. Sinds 2007 wordt er bij ons in de praktijk stelselmatig met een Leica- microscoop gewerkt.

De lengtebepaling bij de kanaalbehandelingen geschiedt sinds 2006 dubbel: eerst digitaal en aansluitend een controle met met een röntgenfoto.

Sinds 2008 werken wij met een apparaat waarbij de wortelkanaalvulling (gutta percha) verwarmd wordt aangebracht en dus beter te condenseren is.

Uit onderzoek en  de literatuur weten we dat Ultrasone reiniging van de kanalen de beste garantie biedt op een succesvolle behandeling; sinds 2009 beschikken wij ook over deze apparatuur en gebruiken deze bij iedere wortelkanaalbehandeling: dat betekent 3 minuten extra tijdsinvestering per kanaal voor een beter eindresultaat.

Op de microscoop zit een videocamera, aan het plafond hangt een beeldscherm; als hij of zij dat wil kan de patiënt  met de behandeling in de eigen kies meekijken.

Ook het digitaliseren van kroonafdrukken is tot ons doorgedrongen. Sinds 2008 is het mogelijk om in veel gevallen in 1 zitting een kroon of inlay te laten slijpen, ter plekke te produceren en plaatsen; de Cerec methode. zie www.cereconline.com

In 2010 zijn de röntgenfoto*s gedigitaliseerd. Zowel de kleine foto*s alsook de grote panoramische opnames; de afbeelding in 5 sec.op het beeldscherm + beter voor het milieu.

Er is fors geinvesteerd in hygiëne; verderop meer daarover

In alle behandelkamers zijn de toetsenborden en ook de muis desinfecteerbaar. De Toetsenborden zijn bovendien nog extra overtrokken met een gladde desinfecteerbare siliconenhoes. 

sinds 2008 gaat al het gebruikte instrumentarium eerst in de Miele Medische afwasmachine. Wekelijks wordt de procesgang van de reiniging van de Miele gecontroleerd; alles wordt bijgehouden in een logboek.  Hol en chirurgisch instrumentarium gaat na de desinfectie in de Miele daarna ook nog in de B-autoclaaf (sterilisator). De procesgang wordt gecontroleerd met strips die mee de machine ingaan. Deze strips worden bewaard.

Op  al onze tandheelkundige units hebben de  meerfunctiespuiten voor water en luchtblazen een afneembare uiteinde. Zo komt er voor iedere volgende patiënt een schone gesteriliseerde tip op de meerfunctiespuit.

Sinds 2011 gebruiken we zgn wegwerp- sleeves om de afzuigers en de uithardingslamp; plastic omhulsels om kruisinfectie te voorkomen

Pas als de patiënt in de stoel heeft plaatsgenomen wordt de gesteriliseerde tip aangebracht, de tips voor de speekselafzuiging geplaatst en de patiënt voorzien van een nieuw wegwerpbekertje om te spoelen. Sinds 2011 is het 3e sterilisatieapparaat (B-Autoclaaf) erbijgekomen.Het sterilisatieproces wordt bij iedere sterilisatiegang gecontroleerd met indicatiestrips die een kleuromslag krijgen. Daarmee weet je zeker dat de juiste temperaturen bereikt zijn. Dagelijks wordt met een andere speciale test gecontroleerd of het juiste vacuum wordt gehaald. Alle testverslagen worden bewaard.

Na gebruik worden alle gebruikte hoekstukken gedesinfecteerd in de Kavo Lifetime (hoekstukkendesinfectieapparaat). Sinds 2011 is er in onze sterilisatie een 2e hoekstukken desinfectieapparaat bijgekomen.

Idem na tandsteenverwijderen: alle handinstrumentarium komt na ieder gebruik in de sterilisator en de tips op de ultrasone tandsteenverwijderingsapparatuur gaan ook na ieder gebruik inclusief de bevestigingssleutel de sterilisator in.

Sinds 1999 wordt na het aanbrengen van het bandje ( mal voor de witte restauratie) en voor het vullen altijd gestraald met 27 Mu aluminiumoxide; resultaat een brandschoon hechtvlak voor de vulling en een mooi opgeruwd oppervlak wat zorgt voor een optimale hechting van de bonding en de witte composietvulling. (Airabrasion) Overigens, metaalvullingen worden sinds 2007 niet meer vervaardigd, wij maken alleen nog maar witte vullingen.

Sinds 2011 zijn alle ruimtes voorzien van de meest milieuvriendelijke airconditionings bovendien wordt in het pand de lucht geconditioneerd door een apparaat dat bacteriën, virussen, metaaldeeltjes en andere zwevende partikels uit de lucht filtert. Een keer per kwartaal wordt het filter door een firma gereinigd.

In geval van acute hartklachten hangt sinds 2010 op een gemakkelijk bereikbare plaats in de praktijk een defibrillator (AED)

Sinds 2011 is het gehele waterleidingnet van de praktijk voorzien van terugslagkleppen om contaminatie door bacteriën te voorkomen,  en inmiddels goedgekeurd door Vitens.

in 2012 is de hele sterilisatieruimte totaal verbouwd: vergroot en vernieuwd; de routing (schoonmaakvolgorde) van het sterilisatieproces verloopt nu volgens de laatste  WIP-richtlijnen

Sinds 2013 gebruiken wij uitsluitend nog wegwerp servetbandjes;om kruisbesmetting te voorkomen,  de servet die de patiënt voor krijgt wordt vastgehouden met zgn. Dental Bibs, dat zijn  servethouders voor eenmalig gebruik.

sinds 2013 is er WiFi in de praktijk en hebben wij geinvesteerd in extra hand- en hoekstukken en tandsteenverwijderingsapparatuur.

In 2014 zijn ook de beschermingsbrillen voor de patiënten en het personeel disposable; dus voor eenmalig gebruik.

per 2014:  als service wordt, naar wens, een dag voor de afspraak de patiënt een herinnering per Email gestuurd.

In 2015 zijn de spouwen van de buitenmuren gevuld met hoogwaardig isolatiemateriaal.

In 2015 hebben de parkeerplaatsen en omgeving van het gebouw een update gehad

In 2015 is er in de praktijk een apparaat bijgekomen waarmee wij op electronische wijze de krachten kunnen meten waarmee gekauwd wordt en dat kunnen we dan op een beeldscherm laten zien: de T-scan. Hiermee kun je onbegrepen pijnklachten opsporen, balanscontacten vinden, premature contacten elimineren etc. Zie www.tekscan.com

In 2016 is er een extra microscoop aangeschaft.